Braadscardshop

Een eenvoudige webshop

Wil je je eigen e-commerce bedrijf beginnen? Dan heb je een webshop nodig. In dit artikel praten we over hoe we een jonge enthousiaste ondernemer hebben geholpen met een eenvoudige webshop voor het verkopen van Pokemon kaarten. Je leest waarom wij hebben gekozen voor Woocommerce over Wix en Shopify.

Shopify en Wix.

Shopify en Wix zijn twee goede platformen voor een webshop, maar wij hebben er toch voor gekozen om deze niet te gebruiken.

Laten we beginnen met Wix. Wix is geweldig voor beginnende ondernemers die snel en makkelijk een website willen. Er is geen kennis nodig van programmeren en servers. Wix regelt alles voor jou en jij kan met een visual builder makkelijk je eigen website vormgeven voor een maandelijks bedrag. Toch zijn de meeste website developers geen fan van Wix. Dit komt door het beperkt aantal apps dat wix heeft en het beperkt aanbod voor maatwerk door middel van programmeren. Wix heeft een app die je website omtovert naar een webshop, maar als je teveel afwijkt van wat de app aanbiedt wordt het snel een lastig verhaal.

Hetzelfde geldt voor Shopify. Shopify is een online software waar je gemakkelijk een webshop kan opzetten. Je hebt makkelijk visueel interface waar je de site mooi kan opmaken. Ook heb je apps die je e-commerce website kunnen uitbreiden, maar werkt een app niet naar wens of wil je iets unique’s? Dan wordt dit net als Wix lastig.

De Woocommerce plugin voor WordPress.

Als developers gaat onze keuze uit naar de Woocommerce plugin. Dit is een plugin die een dood normale WordPress website veranderd in een webshop.

Plugins

WordPress en Woocommerce zijn beide gratis. Het enigste waar je voor moet betalen is het hosten van de website en een domeinnaam. Dan zit je alleen nog wel met de basis van een webshop. Wanneer je extra functionaliteiten wil moet je plugins installeren (Bij Shopify en Wix bekend als apps). Gelukkig zijn er ongeveer 10x meer plugins voor WordPress dan apps voor Wix en Shopify. Sommige plugins zijn gratis en andere zijn betaald. Meestal kom je een aardig eind met de gratis plugins en heb je heel enkelt een betaalde licentie nodig.

Het komt nog steeds voor dat jouw wensen niet of moeilijk te realiseren is met plugins. Gelukkig komt onze development expertise hier goed van pas. Sinds de achterkant van WordPress gemaakt is met de programmeertaal PHP kunnen wij veel aanpassen en zelf maken aan de achterkant. Dit zorgt ervoor dat wij bijna alle wensen van de klant kunnen vervullen.

Welk thema past bij jou webshop?

WordPress heeft standaard best een lastig visuele editor om de website vorm te geven, daarom wordt er veel gebruik gemaakt van thema’s. Je hebt standaard thema’s die je installeert en een paar dingen aan kan veranderen. Daarnaast zijn er ook thema’s waarmee je een makkelijke visuele editor krijgt en moeiteloos helemaal zelf een pagina kan designen. Voorbeelden hiervan zijn Avada en Elementor.

Storefront thema voor een webshop

Het Storefront thema geeft een standaard uiterlijk aan de webshop. Omdat onze opdrachtgever net begon met zijn onderneming was er weinig budget en hebben we gekozen voor dit thema. Er is geen website design nodig en wij hoeven weinig te veranderen aan het design, want het is gemaakt als een gebruiksvriendelijke optie voor webshops. Omdat we alleen wat kleuren hoeven te veranderen en misschien nog een afbeelding invoegen is het een hele goedkope oplossing, maar het geeft de webshop wel een standaard uitstraling.

Eigen design met Avada of Elementor

Wanneer je geen standaard uiterlijk wilt kan je een visuele editor gebruiken. Twee bekende zijn Elementor en Avada. Elementor heeft een gratis versie, maar meestal wil je toch de pro versie van $100,- per jaar hebben. Avada heeft geen gratis optie, maar met een eenmalige betaling van $60 heb je alles wat je nodig hebt. Doordat wij meer ervaring hebben met Avada hebben wij gekozen om dit aan te bieden aan onze klanten. Om een mooie webshop te maken geven we onze webdesigner de opdracht om een mockup te maken of de mockup wordt al geleverd door de klant. De mockup maken wij daarna na in Avada. Dit is een duurdere optie, maar het geeft wel een stuk beter gevoel bij de website en het merk.